Okolice dworca autobusowego i kolejowego

Okolice dworca autobusowego

Dworzec autobusowy funkcjonuje od lata 1929 r. Miejsce to tętni życiem. Ruch pasażerów i autobusów trwa od rana do wieczora. Przyjezdnych w pierwszej kolejności wita garstka mieszkańców oferujących „tanie” noclegi, którzy potrafią prawie bezbłędnie wyłowić turystów z masy wysiadających ludzi.

Tak między nami, proponowane przez nich noclegi nie należą ani do najtańszych, ani najbardziej higienicznych.

Pomieszczenie budynku dworcowego skupia na stu metrach kwadratowych kasy, informację, kioski z gazetami i słodyczami, ławki, ozdobne palmy w donicach, ruchome tablice z rozkładami jazdy i kręcących się ludzi z bagażami. W zależności od pory roku panuje tu urodzaj na narty, na przytroczone do plecaków namioty albo na kosze z oscypkami i worki owczej wełny. Stanowiska autobusów docierających do prawie 30 miast w Polsce, a także do przysiółków i wiosek wokół Zakopanego, znajdują się na placu manewrowym za oraz przed gmachem po obydwu stronach ulicy Kościuszki. Do frontowej ściany dworca przylegają sklepiki z ciastkami, owocami i napojami oraz budki małej gastronomii (tanio!), wzbogacające mieszaninę zapachów dworcowych o wyraźnie dominujący nad innymi aromat zapiekanek z pieczarkami.

Dworzec PKP

Całkiem inaczej prezentuje się skryty na uboczu dworzec PKP po drugiej stronie ulicy Chramcówki. Cichy i pustawy budynek o wydłużonym kształcie w sezonie bywa świadkiem wzmożonej ruchliwości pasażerów.

Zakopane ma bezpośrednie połączenia kolejowe z Krakowem, Warszawa, Katowicami, Gdynią, Łodzią, Poznaniem, Szczecinem, Olsztynem, Częstochową.

Poza sezonem w mrocznej poczekalni kręci się smętnie kilka osób odbijających wzrok od rozkładu jazdy do tablicy z prywatną korespondencją. Tablica – na prawo od wejścia – jest jedną z metod komunikowania się z przyjaciółmi lub rodziną. Można przy pomocy szpilki lub przylepca zamocować na niej kartkę o treści np. (cyt.):

Będziemy do rana w schronisku -Krzyżowcy lub: Zostaw Alf w spokoju – Zdzichu, jednak PKP nie ponosi odpowiedzialności za dotarcie informacji do adresata.

Wjazd pierwszego pociągu o napędzie parowym na stację przy rondzie obok ul. Kościuszki nastąpił 25 października 1899 r. Zakopane stanowiło wtedy końcowa stacje prywatnej linii kolejowej, odchodzącej od trasy Wiedeń-Lwów przez Chabówkę. Do dziś czas przejazdu pociągiem z Krakowa do Zakopanego uległ niezauważalnemu skróceniu. 80 lat później miała miejsce wielka sensacja kolejowa, która na szczęście obeszła się bez ofiar. Pociąg towarowy, zamiast zatrzymać się na stacji, wjechał na rondo, gdyż maszynista zasnął.